معرفی کتاب آموزش اوردینو و الکترونیک :: Mr Python | مستر پایتون

معرفی کتاب آموزش اوردینو و الکترونیک

  • ۵۳۶

معرفی کتاب آموزش اوردینو و الکترونیک

درود به همه !

 

در این پست میخوایم چند منبع برای یاد گیری اوردینو و الکترونیک رو بهتون معرفی کنیم .

 

اول اینکه اوردینو چیه ؟ اوردینو در واقع یک برد الکترونیکی قابل برنامه ریزی است که تعداد زیادی پایه برای اتصال موتور ، ال ای دی ، سنسور ، درایور ، صفحه ال سی دی ، تاچ و بسیاری از قطعات الکترونیک را دارد . پس بنابراین ما با یادگیری این برد میتوانیم پروژه های بسیار جالبی را پیاده سازی کنیم. این برد هم در مقیاس های شخصی و هم در مقیاس های صنعتی می تواند استفاده شود .

این برد شامل یک میکروکنترلر مرکزی است که مدارهایی  برای راه اندازی این میکروکنترلر برای شما روی این برد فراهم است . نمونه هایی از برد های اوردینو رو در تصویر زیر میتوانید مشاهده کنید :

 

 

 

اگه یکم اطلاعات داشته باشین میدونین که میکروکنترلرها در واقع آی سی های قابل برنامه ریزی هستند . یعنی ما میتوانیم آن ها را برنامه نویسی کنیم . مراحل برنامه نویسی یک میکروکنترلر به این صورت است که شما ابتدا باید یک میکروکنترلر را تهیه کنید . سپس برنامه آن را روی کامپیوترتان بنویسید و سپس یک پروگرامر تهیه کنید که وسیله ای برای ریختن برنامه روی میکروکنترلر است و به وسیله ی پروگرامر برنامه را روی میکروکنترلر پروگرام کنید .

تصویر یک میکروکنترلر :

 

خب این مراحل علاوه بر هزینه ی زیاد وقت  زیادی را نیز از شما میگرید . اینجاست که کاربرد اوردینو واقعا به چشم میخورد . اوردینو یک برد آماده است که یک میکروکنترلر مرکزی دارد و همچنین پروگرامر هم روی خود برد دارد و شما نیازی به خرید مدارات اضافه ندارید بلکه تنها با خرید یک عدد برد اوردینو درواقع میتوانید تمامی ابزار هایی که برای برنامه نویسی و راه اندازی یک میکروکنترلر نیاز است را در یک برد کوچک به ابعاد کارت بانکی داشته باشید.

 

در اصل هدف اوردینو بیشتر این است که من و شما درگیر تهیه ی قطعات مدار به صورت جداگانه نشویم و از این جور دردسر ها به دور باشیم و بیشتر به فکر برنامه نویسی این برد و راه اندازی آن باشیم .

 

البته اینکه این برد آماده است دلیل نمیشود ما چیزی از الکترونیک بلد نباشیم و از ساختار برد سر در نیاوریم . در بیشتر دوره های آموزشی طیف وسیعی از واحد های نرم افزاری و سخت افزاری این برد را برای شما شرح میدهند .

 

در واقع باید بگم که این برد هم اوپن سورس است . یعنی میتوانید مدار آن را از اینترنت دانلود کنید و خودتان یک اوردینو بسازید یا حتی پس از یادگیری کامل آن ، مدار آن را دستکاری کنید و بهبود دهید و به سلیقه ی خودتان اوردینو دلخواه خودتان را بسازید .

 

خب تا اینجا یه آشنایی نسبتا خوبی با اوردینو پیدا کردیم .

 

ولی اوردینو هم هزاران مدل  مختلف داره مثل :

+ Arduino UNO

+ Arduino NANO

+ Arduino MEGA

+ ...

 

ولی نیاز نیست تمام این برد ها را یاد بگیرید شما با یادگیری مفاهیم یکی از برد های اوردینو میتوانید بقیه ی برد ها را هم در عرض چند ساعت مطالعه یادبگیرید زیرا تمامی این برد ها به زبان C (یا زبان های خانواده ی C) کدنویسی میشن و مبانی یکسانی دارن .

 

شما با خرید یکی از این بردای اوردینو میتونید بی نهایت پروژه ببندین . این برد جوریه که هر بار میتونید برنامه ی جدید روش پروگرام کنید به راحتی . بنابر این یه دونه از این برد های اوردینو رو داشته باشین کافیه .

 

برای شروع پیشنهاد میکنم از اوردینو مدل UNO شروع کنید  زیرا این برد یکی از معروف ترین و سبک ترین و همچنین پرفروش ترین برد های اوردینو است .

این برد رو میتونید از سایت های اینترنتی خرید کنید . برای اینکار کافیه تو گوگل بزنید خرید برد arduino uno .

سایت های زیادی برای شما میاره ولی معتبر ترین ها دانشجوکیت و دیجیکالا است .

لازم به ذکر است این برد نیاز به یک کابل پرینتر نیز برای اتصال به کامپیوتر  دارد .

و نکته بعدی راجب به این برد اینه که این برد ورژن های مختلفی داره و زیاد فرقی باهم ندارن .

 

خب بریم سراغ منبع یادگیری :

 

در سایت زیر میتوانید کتاب آموزش آوردینو رو دانلود  کنید .

این کتاب  آموزش نسبتا خوبی هستش . 

https://rdaneshjoo.com/product/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D8%A2%D8%B1%D8%AF%D9%88/

 

خب ما در خود وبلاگ مستر پایتون هم میخوایم یک دوره ی ویدیویی رایگان آموزش اوردینو ضبط کنیم که به زودی کامل میشه و به صورت کاملا رایگان در خدمت شما قرار میگیره .

 

 

امیدوارم که مورد استفاده قرار بگیره .

 

یا حق !

 

 

  • نمدونم اون اموزش ک گفتی رو گذاشتی یا نه چون گشتم پیدا نکردم 
    و اگه نزاشتی  ما منتظریم
    و ایا میشه با پایتون هم این برد ها رو پروگرم کرد ؟
    من خودم رشتم الکترونیک و عالی میشه اگه درباره این موضوعات پیشتر پست بزاری 
    عالی هستی مستر و اینکه همیشه به علاقه مندای پایتون و برنامه نویسی معرفیت میکنم
     

    بازم ممنون 

    ع طرف اون ک همش سوال میپرسه

    پاسخ:
    سلام . والا قرار بود اون دوره ضبط بشه ولی متوقف شد خیلی وقت پیش و دیگه ادامه پیدا نکرد . حالا باز معلوم نیست کی دوباره ضبط کنیم .
    با پایتونم خدمتت عرض کنم میشه اوردینو رو کنترل کرد نه اینکه برنامه ریزی کرد . یه کتابخونه ای هست به اسم pyfirmata اگه اشتباه نکنم که شما میای خود برنامه مربوط به این کتابخونه رو آپلود میکنی روی برد آردوینو و بعد وقتی آردوینو وصله به سیستم به صورت زنده میشه با پایتون کنترلش کرد . یه آموزش احتمالا میزاریم براش :)

    سلامت باشی همیشه .
    ارادت ...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی