فهمیدن مدل گوشی از طریق عکس گرفته شده. :: Mr Python | مستر پایتون

فهمیدن مدل گوشی از طریق عکس گرفته شده.

  • ۸۱۴۶

فهمیدن مدل گوشی از طریق عکس گرفته شده.

درود به همه . 😎

 

امروز تصمیم گرفتیم مطلبی در مورد فراداده ها  بزاریم .

فراداده چیست ؟         فراداده یا MetaData در واقع یه سری اطلاعاتی هستند که اطلاعات دیگه رو توصیف میکنن .

 

 

خب امروز میخوایم چیکار کنیم ؟‌میخوایم از دل یک تصویری که با یه گوشی گرفته شده اطلاعات بکشیم بیرون و بفهمیم مدل اون گوشی چی بوده .

جالبه نه ! 👽

 

خب برای اینکار ما از ابزاری به نام "exif" استفاده میکنیم . ببینید وقتی شما توسط موبایلتون عکس میگیرید یه سری اطلاعات داخل عکس به صورت خودکار ذخیره میشن . مثلا نوع دوربین - مدل گوشی - میزان و برسی وجود فلش در تصویر و .....

خب حالا کافیه ما یه ابزار داشته باشیم تا بتونیم این اطلاعات رو بکشیم بیرون .

 

ابزار "exif" دقیقا همینکارو میکنه . یعنی این اطلاعاتی که گفتیمو میکشه بیرون . حتی بعضی وقتا میتونیم از طریق عکس گرفته شده ، مکان تصویر رو هم بفهمیم چون در تنظیمات عکس برداری موبایل ها گزینه ای هست که با فعال بودن اون گزینه مکان هم به صورت خودکار پشت عکس ذخیره میشه . درنتیجه این ابزار و امثال این میتونن اطلاعات مکان رو هم بکشن بیرون از عکس .این قابلیت به صورت پیشفرض غیر فعاله نگران نباشین 😌 !‌ بیشتر میتونین در موردش تحقیق کنین بقیشو میزارم بر عهده خودتون ..

 

خب بریم سراغ کار خودمون . فرض کنید ما یه عکس داریم به نام Picture.jpg . حالا میخوایم اطلاعات این عکس رو بکشیم بیرون و مدل گوشی و اطلاعات کامل گوشی رو از این اطلاعات تشخیص بدیم . ابزار "exif" که گفتیم اینکارو میکنه . این ابزار هم نسخه وب داره هم ویندوز ، لینوکس و ....

ما توی این پست روی لینوکس برسی میکنیم در پست های آینده تحت وب و ویندوز رو هم برسی میکنیم .

 

خب اول باید این ابزار رو در لینوکسمون نصب کنیم . برای اینکار از دستور apt-get install استفاده میکنیم .

در توزیع های DEBIAN :

MrPython@debian:~$ sudo apt-get install exif

 

خب راستش توزیع های دیگه رو نمیدونم داخل مخازنشون هست یا نه . اگه دوستی میدونه در بخش نظرات مطرح کنه نحوه نصبشو . ولی اگه توزیعی غیر از DEBIAN دارین میتونین به صورت دستی از اینترنت دانلود کنید و نصب کنید .

 

 

خب بعد از نصب نرم افزار میرسیم سر نحوه ی استفاده از اون .

 

برای اینکار ساده ترین حالت دستور به صورت زیر است :‌

MrPython@debian:~$ exif Picture.jpg

 

همینطور که میبینید ابتدا exif را مینویسیم و جلوی آن آدرس تصویر را مینویسیم .  پس از اجرای این دستور میبینید که اطلاعات زیادی در مورد عکس برای شما به نمایش در میاید که در تصویر زیر میبینید . قسمت های مشخص شده در تصویر به ترتیب برند گوشی - مدل گوشی است .

 

 

میبینید که برند گوشی Samsung است و مدل گوشی هم SM-A750F است. البته اطلاعات دیگری مانند فلش تصویر ،میزان نور محیط ، اطلاعات شاتر و کلی اطلاعات دیگه رو هم میتونید ببینید .. برای اینکه اطلاعات کامل گوشی را ببینید کافی است مدل گوشی رو گوگل کنید . مانند تصویر زیر :

 

خب میبینید که اطلاعات کامل گوشی به نمایش در میاد .

 

خب حالا این به چه دردی میخوره ؟ فرض کنید یه هکر میخواد به گوشی شما نفوذ کنه . او یکی از عکس های شما که در شبکه های اجتماعی شما است و با گوشی خودتان گرفته اید را دانلود میکند و سپس توسط ابزار exif و امثال آن اطلاعات داخل آن را در می آورد .

سپس به مدل گوشی شما پی میبرد . و این برای شما خیلی خطر ناک است زیرا هکر میتواند از آسیب پذیری ها و باگ های خاص سخت افزار و نرم افزار شما استفاده کند و به گوشی شما نفوذ کند .

 

البته یکی از دوستان موضوعی را یاد آوری کرد که یادم رفته بود بگم . معمولا بیشتر شبکه های اجتماعی فراداده های داخل عکس های شما را به طور خودکار تغییر میدهند . ولی به هر حال مواظب باشین .

 

خب اینم از مطلب امروز . امیدوارم مورد پسند واقع شده باشه . مشکلی بود در قسمت نظرات مطرح کنید .

 

یا حق

 

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی