کنترل سیستم لینوکسی از راه دور :: Mr Python | مستر پایتون

کنترل سیستم لینوکسی از راه دور

  • ۵۷۹

کنترل سیستم لینوکسی از راه دور

درود به همه .

 

تو این آموزش میخوایم ببینیم چطور میشه یه سیستم لینوکسی رو از راه دور به وسیله ی هر سیستم عامل دیگه ای مثل اندروید ، مک ، لینوکس ، ویندوز و ... کنترل کرد .

 

جالبه نه ! از راه دور به سیستم لینوکسیتون دسترسی داشته باشین و کنترلش کنین  .

 

 

خب میریم سر اصل مطلب . برای اینکار ما از ابزاری به نام "NetCat" که به چاقوی سوئیسی معروف است ، استفاده میکنیم .

 

در واقع این ابزار برای ارتباطات شبکه طراحی شده و ما به وسیله ی این ابزار میتونیم دیوایس های شبکه مون رو به هم ارتباط بدیم .

اصلا دیوایس چیه ؟‌ کلا دیوایس یعنی دستگاه . ولی ما توی شبکه به هر دستگاهی که کارت شبکه داشته باشه و بتونه آی پی بگیره Host یا Device  میگیم .

 

برای اینکه ما بتونیم سیستم لینوکسیمون رو از راه دور کنترل کنیم ابتدا باید روی سیستم لینوکسیمون یک Listener روی یک پورت خاص اجرا کنیم .

و اما این Listener که گفتیم چیه ؟ وقتی دیوایسی توی شبکه  روی حالت Listener تنظیم میشه ، یک پورت خاص رو باز میکنه و منتظر میشه تا دیوایس یا دیوایس هایی به اون پورت وصل بشن .

 

حالا وقتی لینوکسمون رو میزاریم روی حالت Listener و یک پورت خاص هم بهش میدیم ، میاد اون پورت رو باز میکنه و منتظر میمونه تا دیگران بهش وصل بشن . در واقع ما از این طریق بهش وصل میشیم و کنترلش میکنیم . برنامه ی "NetCat" این قابلیت رو به ما میده که روی یک پورت خاص Listener اجرا کنیم یا حتی وصل بشیم به دیوایس های دیگه شبکه . (البته کلی کاربرد دیگه هم داره !)

 

توجه داشته باشید برای انجام این آموزش باید سیستم لینوکسی ما و دستگاهی که میخواهیم به وسیله ی آن این لینوکس را کنترل کنیم هر دو در یک شبکه باشند .

اول باید ابزار NetCat رو روی لینوکسمون نصب کنیم برای اینکار :‌

 

در توزیع های DEBIAN :

MrPython@debian:~$  sudo apt-get install netcat

 

در RHEL  و centOS :

MrPython@debian:~$  yum install nc.x86_64

 

پس از نصب این ابزار باید از این ابزار استفاده کنیم و به وسیله ی آن لینوکسمون رو روی یک پورت دلخواه روی حالت Listener قرار بدیم .

 

برای اینکار داخل لینوکسمون دستور زیر را وارد میکنیم :

 

MrPython@debian:~$  sudo nc -l -p 1234 -e /bin/bash

 

توضیح سوییچ ها :

-l  Listener Mode (Listener قرار دادن در حالت)
-p مشخص کردن پورت . به جای ۱۲۳۴ میتوانید هر پورت دیگری را بگذازید. پیشنهاد میشود پورت های معروف را برای اینکار درنظر نگیرید .
-e این سوییچ یک برنامه را بعد از وصل شدن اجرا میکند. چون ما قصد اتصال به ترمینال لینوکس را داریم بهش گفتیم که بش این لینوکس را  اجرا کند

 

از بین سوییچ های بالا سوییچ e- یکی از مهمترین سوییچ هاست . با اجرای این دستور لینوکس ما در حالت Listener میرود و روی پورتی که ما وارد کردیم شروع به Listen کردن میکند . حال وقتی ما با سیستم دیگری به این لینوکس وصل شدیم و قصد کنترل آن را داشتیم نیاز داریم تا به خط فرمان این لینوکس دسترسی داشته باشیم . بنا براین سوییچ e- میگوید هر کس به این پورت وصل شد یک خط فرمان از این لینوکس را در دیوایس آن اجرا کن . با این کار میتونیم از طریق خط فرمان اجرا شده این سیستم را کنترل کنیم .

 

خب حالا لینوکس ما با توجه به دستور بالا در حال Listen کردن روی پورت ۱۲۳۴ است .

حال بریم سراغ اتصال به این لینوکس از طریق دیوایس دیگر در شبکه . برای اینکار نیاز داریم تا آی پی این لینوکس را بدانیم . برای اینکار یک ترمینال دیگر باز میکنیم و دستور ifconfig را وارد میکنیم . و همانطور که در تصویر زیر میبینید بعد از وارد کردن این دستور آی پی لینوکس ما  مشخص میشود .

 

 

خب حالا میخواهیم با یک دستگاه اندرویدی به این لینوکس وصل بشیم .

برای اینکار راه های زیادی وجود داره . باید از ابزاری در اندرویدمان استفاده کنیم که بشه به آی پی های شبکه به وسیله ی آن وصل شد .

برای اینکار ابتدا برنامه Termux را در اندروید نصب میکنیم(این برنامه را میتونید از گوگل پلی دانلود کنید .) . این برنامه یک شبیه ساز خط فرمان لینوکس در اندروید است .بعد از نصب این برنامه اگر برنامه ی netcat در آن نصب بود که هیچی . اگر نصب نبود با دستور زیر میتونید نصبش کنید . (این دستور را در ترموکس اندروید وارد کنید)؛

 

$ pkg install netcat

 

بعد از نصب شدن نت کت در اندرویدمان با وارد کردن این دستور در ترموکس اندرویدمان به لینوکس وصل میشویم :

$ nc 192.168.1.104 1234

همانطور که میبینید ابتدا دستور nc را مینویسیم و در جلوی آن آی پی سیستم لینوکسیمان و بعد از آن پورتی که قبلا انتخاب کرده بودیم را وارد میکنیم و اینتر میزنیم .

بعد از اینتر زدن ما باید به خط فرمان لینوکسمان وصل شده باشیم و هر دستوری که وارد کنیم در لینوکسمان اجرا میشود .

 

 

این از اندروید . ولی با ویندوز هم میتوان به این لینوکس وصل شد به راحتی .

برای وصل شدن به لینوکسمان با ویندوز دوراه وجود دارد . ۱ - نصب کردن netcat در ویندوز . این روش مثل اندروید است وقتی نت کت را در ویندوز نصب کردیم در خط فرمان ویندوز همان دستوری که در اندروید زدیم را میزنیم .

C:\\ nc 192.168.1.104 1234

 

و اما روش دوم که این روش راحت تر و سریع تر از روش قبل است ، استفاده از ابزار بسیار معروف "putty" برای ارتباط با لینوکس است . به این صورت که ابتدا ابزار putty را دانلود میکنیم و در ویندوز نصب میکنیم .(لینک دانلود در زیر)

https://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/latest.html

 

بعد از نصب این ابزار آن را اجرا میکنیم .

 

با چنین صفحه ای روبه رو میشویم :

 

 

برای وصل شدن به لینوکس کافی است مانند تصویر در قسمت "IP Address" ای پی سیستم لینوکسی و در قسمت "PORT" همان پورتی که وارد کردیم یعنی ۱۲۳۴ را وارد کنیم و اینتر بزنیم . در همان لحظه به خط فرمان لینوکس وصل میشویم .

 

شما با هر سیستم عامل دیگری میتوانید به لینوکسی که تنظیم کردیم وصل بشین به این صورت که یا ابزار netcat را در آن نصب کنید و با دستور زیر بهش وصل بشین :

nc 192.168.1.104 1234

 

یا ابزار putty را در آن نصب کنید و مانند ویندوز به آن وصل شوید . از هر ابزار دیگری که به شما امکان وصل شدن به یک پورت خاص را بدهد میتونید استفاده کنید .

 

 

در پست بعدی آموزش کنترل یک سیستم ویندوزی را کار خواهیم کرد .

 

یا حق !

 

 

 

 

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی